دانستنی های موبایل

مقایسه Samsung A73 و Xiaomi 11T pro

مقایسه Samsung A73 و Xiaomi 11T pro

شیائومی و سامسونگ برندهای مطرح و شناخته شده ای در صنعت موبایل دنیا هستند که همواره با هم در رقابت اند.در این مطلب مقایسه Samsung A73 و Xiaomi 11T pro را برای شما آماده کردیم که هردو میان رده ای در سطح بالا و در بعضی موارد مشابه پرچمدار ها هستند.در ادامه با قسطچی همراه باشید تا این دو گوشی موبایل را با هم مقایسه کنیم.
در ضمن سامسونگ گلکسی A73 با حافظه داخلی ۲۵۶ رم ۸ گیگابایت تقریبا هم قیمت با شیائومی ۱۱T pro در قیمت برابر هستند به همین دلیل مقایسه ما بین این دو مدل خواهد بود.

مقایسه Samsung A73 و Xiaomi 11T pro

طراحی و بدنه

شیائومی ۱۱ تی پرو از نظر بدنه و متریال نسبت به سامسونگ A73 کیفیت مطلوب تری دارد.قاب پشت شیائومی ۱۱t pro از جنس شیشه مات است که توسط گوریلا گلس محافظت می شود.فریم مستطیلی دوربین ها با طرح دو دایره دور دو لنز بالایی و پایینی جذابیت خاص خودش را دارد.فریم دور شیائومی ۱۱T pro از جنس آلومینیوم است ولی فریم A73 از جنس پلاستیک است و به همین دلایل وزن A73 کمتر از ۱۱T pro است و به ترتیب ۱۸۱ و  ۲۰۴ گرم وزن دارند.
ضخامت شیائومی ۱۱T pro از سامسونگ A73 بیشتر است و به ترتیب ۸٫۸ و ۷٫۶ ضخامت این دو گوشی است. اما این موارد دلیل بر برتری A73 به ۱۱T pro در بخش طراحی و بدنه نمی شود چون شیائومی ۱۱Tpro به دلیل داشتن خم زیبا در قاب پشتی در محل اتصال به فریم دور گوشی و متریال باکیفیت تر و ارگونومی بهتر حس استفاده بهتری نسبت به A73 منتقل می کند.
قاب جلویی این دو گوشی تقریبا مشابه هم است حاشیه دور A73 از ۱۱T pro مقداری کمتر است.

شیائومی 11T pro

۱۱T pro از گوریلاگلس ویکتوس برای محافظت از صفحه نمایش استفاده کرده که در مقابل A73 از گوریلاگلس ۵ استفاده کرده و در این مورد هم گوشی شیائومی برتری دارد.
سامسونگ برای این موبایل گواهی IP67 را گرفته است تا یک متر زیر آب تا سی دقیقه بتواند مقاومت کند و شیائومی ۱۱T pro گواهی IP53 را دارد که مقاوم در برابر پاشش آب و گرد و غبار است.
در مجموع با موارد گفته شده در بخش طراحی و بدنه شیائومی ۱۱T pro نسبت به سامسونگ A73 برتری دارد.

سامسونگ galaxy A73

اسپیکر یا بلندگو

شرکت معتبر و شناخته شده harman kardon عرضه کننده اسپیکرهای شیائومی ۱۱T pro است .دو بلندگو در بالا و پایین این گوشی بهمراه اسپیکر مکالمه باعث شده تا صدای تفکیک شده ، باکیفیت و مطلوب در اختیار مخاطب قرار گیرد.
سامسونگ گلکسی A73 در لبه پایینی گوشی از یک اسپیکر به کمک اسپیکر مکالمه بهره می برد که صدای مطلوبی هم دارد.
هر دو گوشی از جک ۳٫۵ میلیمتری استفاده نمی کنند و از تبدیل type C برای اتصال هدفون باید استفاده کرد.
در این مورد هم شیائومی ۱۱t pro با بهره از دو اسپیکر و تفکیک صدای بهتر نمره بهتری را کسب می کند.

xiaomi 11t pro

سامسونگ گلکسی A73

مقایسه نمایشگر شیائومی ۱۱T pro و سامسونگ گلکسی A73 5g

در ادامه مقایسه Samsung A73 و Xiaomi 11T pro می رسیم یه یکی از مهمترین قسمتهای گوشی یعنی صفحه نمایش .
سامسونگ گلکسی A73 از صفحه نمایش سوپر امولد پلاس با رزولیشن FHD+ ،سایز ۶٫۷ و تراکم پیکسل ۳۹۳ بهره می برد.نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و نرخ لمس ۲۴۰ هرتز نمایشی بی وقفه همراه با پاسخ دهی روان به لمس در اختیار مخاطب قرار می دهد.رنگ مشکی در پنل samsung A73 عمق بینهایت دارد ولی رنگ سفید مقدار کمی زرد نمایش داده می شود .تعداد رنگ این پنل ۱۶ میلیون است و در مجموع رنگ ها در نمایشگر این گوشی جذاب و چشم نواز هستند.

LCD سامسونگ گلکسی A73

در بخش نمایشگر هم شیائومی سورپرایز هایی برای مخاطبین خود داشته و xiaomi 11T pro را در حد یک پرچمدار ارائه کرده.
صفحه نمایش امولد ۶٫۶۷ اینچی با رزولوشن FHD+ و تراکم ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ .تا این قسمت شما احساس میکنید برتری از آن A73 است ولی در ادامه متوجه گستره ی ۱ میلیارد رنگی این پنل می شوید که با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و علاوه بر این نرخ لمس ۴۸۰ هرتزی می شوید که کاملا ورق را برمی گرداند.
رنگ مشکی مثل رقیب عمق بی نهایت دارد و رنگ سفید بهتر از رقیب نمایش داده می شود کیفیت نمایش بالای این نمایشگر مخاطب را جذب خود می کند و کنتراست بالا بهمراه شادابی و شارپ بودن رنگ ها این نمایشگر را به پرچمدارها نزدیک تر می کند.
در بحث روشنایی نمایشگر هردو گوشی با ۸۰۰ نیت در یک سطح هستند.
با وجود اینکه نوع صفحه نمایش امولد است و از پنل سوپر امولد پلاس A73 ضعیف تر بنظر می رسد ولی در بخش نمایشگر هم باید شیائومی ۱۱T pro را بهتر از Galaxy A73 دانست.

lcd شیائومی 11T pro

عملکرد سخت افزار

شیائومی در ۱۱T pro مثل گوشی های قبلی خود در بخش تراشه خوب کار کرده است .
اسنپدراگون ۸۸۸ با معماری ۵ نانومتری که هشت هسته با مشخصات ،چهار هسته Kryo 680 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز ،سه هسته Kryo 680 با فرکانس ۲٫۴۲ گیگاهرتز و یک هسته Kryo 680 با فرکانس ۲٫۸۴ گیگاهرتز با پردازنده گرافیکی Adreno 660 در xiaomi 11T pro باعث شده تا این گوشی همه بازی و برنامه ها در بهترین حالت اجرا کند.
شیائومی این گوشی را در دو ظرفیت ۲۵۶ و ۱۲۸ ارائه میکند و همچنین با رم ۱۲ یا ۸ گیگابایت.

شیائومی 11 تی پرو

سامسونگ در A73 از اسنپ دراگون ۷۷۸G با معماری ۶ نانومتری با هشت هسته که شامل چهار هسته Kryo 670 با فرکانس ۱٫۹ گیگاهرتز و چهار هسته Kryo 670 با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز به همراه پردازنده گرافیکی Adreno 642L استفاده می کند.قدرت اجرای برنامه و بازی ها در این گوشی نیز بسیار عالی و روان است .

تراشه سامسونگ A73

هردو گوشی از ۵G بهره می برند تا در آینده ی نزدیک از نسل جدید اینترنت بتوانید استفاده کنید.
در جمع بندی مقایسه سخت افزاری این دو گوشی و با توجه به اینکه شیائومی ۱۱T pro با رم ۱۲ گیگابایت و سامسونگ A73 با رم ۸ گیگابایت تقریبا برابر هستند عملکرد ۱۱T pro در پردازش های کلی ۴۵ درصد قوی تر از سامسونگ A73 است و در اجرای بازی ۸۰ درصد بهتر عمل می کند و نمره بنچمارک نماینده شیائومی ۵۰ درصد بیشتر از نماینده سامسونگ است.
در این بخش هم با اختلاف زیاد xiaomi 11t pro را برنده دانست.

دوربین اصلی

در گوشی های هوشمند امروزی یکی از مهمترین بخش ها دوربین این محصولات است.همانطور که می دانید فقط مقدار مگاپیکسل در کیفیت عکس و فیلم تاثیر گذار نیست و قطر لنز ، دیافراگم و پردازنده هم تاثیر زیادی رو این موضوع دارند.
شیائومی ۱۱T pro از سه دوربین در قسمت پشت گوشی  ۱۰۸+۸+۵ مگاپیکسل که سنسور اول آن از نوع استاندارد با رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل، گشودگی دریچه دیافراگم f/۱.۸، فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متر و مجهز به PDAF است. سنسور دوم از نوع فوق عریض (ultra wide) با رزولوشن ۸ مگاپیکسل و گشودگی دریچه دیافراگم f/۲.۲ و زاویه دید ۱۲۰ درجه است و سنسور سوم از نوع تله‌فوتو ماکرو (telephoto macro) با رزولوشن ۵ مگاپیکسل و گشودگی دریچه دیافراگم f/۲.۴ و فاصله کانونی ۵۰ میلی‌متر است.

دوربین شیائومی 11t pro

کنتراست ، شارپنس ، وایت بالانس متعادل و رنج دینامیکی گسترده رو می شه از خصوصیات بارز دوربین های شیائومی ۱۱ تی پرو دانست که ثبت تصاویر را با نویز کم و جزئیات بالا دارد.
در مقابل و گوشی سامسونگ A73 ترکیب دوربین ها به این شکل است : چهار حسگر دوربین با رزولوشن های  ۱۰۸+۱۲+۵+۵ مگاپیکسل – حسگر اول از نوع عریض (Wide)، با رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/۱.۸، مجهز به فناوری فوکوس اتوماتیک از نوع PDAF و مجهز به لرزشگیر اپتیکال تصویر (Optical Image Stabilization) – حسگر دوم از نوع فوق عریض (ultrawide) با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/۲.۲ – حسگر سوم از نوع ماکرو (macro) با رزولوشن ۵ مگاپیکسل، دریچه‌ی دیافراگم f/۲.۴ – حسگر چهار از نوع سنجش عمق (depth) با رزولوشن ۵ مگاپیکسل، دریچه دیافراگم f/۲.۴
با توجه به جزئیات بالا و نویز کم تصاویر سامسونگ A73 انتخاب در بخش دوربین بین این دو گوشی بسیار سخت است و باید گفت تقریبا برابر هستند.البته از نظر کنتراست دوربین شیائومی ۱۱T pro عملکرد بهتری دارد و در بخش فیلمبرداری نماینده شیائومی بخاطر تراشه و پردازنده قوی خود می‌تواند باکیفیت نهایتا ۸k فیلمبرداری کند ولی سامسونگ A73 نهایتا با کیفیت ۴k می تواند فیلمبرداری کند.

دوربین سامسونگ A73

دوربین سلفی

اما در بخش دوربین سلفی می توان برتری با اختلاف کی را برای سامسونگ A73 قائل شد دوربین سلفی این گوشی دارای حسگری با رزولوشن ۳۲ مگاپیکسل از نوع عریض (Wide) با دریچه‌ی دیافراگم f/۲.۲، ثبت تصاویر با پیکسل‎هایی به سایز ۰.۸ میکرومتر است همچنین سایز سنسور ۱/۲.۸ اینچ (Sensor Size ۱/۲.۸ Inch) است و کیفیت فیلمبرداری با رزولوشن ۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه (۴K@۳۰FPS) و رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه (۱۰۸۰p@۳۰FPS)
می‌باشد.
در مقابل شیائومی از دوربین سلفی تقریبا معمولی تری برای ۱۱T pro استفاده کرده دوربینی با مشخصات : یک دوربین در قسمت جلو گوشی و سنسور با رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل و گشودگی دریچه دیافراگم f/۲.۵ از نوع عریض (wide) توانایی ضبط ویدیو با‌کیفیت ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه (۱۰۸۰p@۳۰fps)

دوربین شیائومی 11T pro
مقایسه دوربین سلفی سامسونگ و شائومی

باتری

۵۰۰۰ میلی آمپر باتری هر دوی این گوشی هاست .که در حالت عادی حداقل یک روز شارژدهی خواهند داشت.اما در بخش شارژ شدن باید شیائومی ۱۱T pro را نه تنها از سامسونگ A73 بلکه از همه پرچمدارهای سامسونگ هم بهتر دانست.
قابلیت شارژ سریع ۱۲۰ واتی باعث میشود تا کمتر از ۲۰ دقیقه گوشی شارژ شود.اما در نماینده سامسونگ این مقدار تقریبا یک ساعت است با شارژ سریع ۲۵ وات.
اما باید توجه کرد که شیائومی شارژر ۱۲۰ واتی را به طور پیشفرض در کارتن محصول ارائه کرده.اما برای سامسونگ A73 شما باید شارژر را مجزا تهیه نمایید.

شارژر شیائومی 11t pro

جمع بندی

بعد از توضیحات بالا می توان بین این دو گوشی به راحتی برنده را اعلام کرد.
شیائومی ۱۱T pro در اکثر موارد برتر و یا در بعضی موارد کم با سامسونگ A73 برابر است.و قطعا نماینده شیائومی ارزش خرید بسیار بالاتری دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید